2011-09-04

”Sluta gapa på oss som äter LCHF”

Saxat ur ett inlägg på SVT Debatt av Cissi Wallin, medieprofil. Fetstilen och understrykningen är min:


Jag har varit vegetarian och vegan i många år, började köpa laktosfritt, slutade med vetemjöl och åt bara andra kolhydrater som havre och typ kokt potatis och ris. Ingenting hjälpte. Magen var i kaos. Tills i maj i år då. Min sambo, som ville gå ner ganska mycket i vikt, fick rådet av en person att testa ”det här med LCHF”, och som den goda medmänniska jag är hängde jag på. Var nyfiken, och samtidigt sugen på att en gång för alla kunna skriva ner den där ”hajpade skiten”.
Men så blev det inte. En vecka efter att jag slutat med allt vitt mjöl, alla spannmål överhuvudtaget och läst på ordentligt om LCHF-kost och följt den noggrant var magen… den var lugn! Klart som tusan jag blev euforisk! Nu, några månader senare har min sambo gått ner åtskilliga kilon, jag ett gäng jag med. Mitt sockerberoende är utrotad, jag sover bättre, har bättre sex, bättre hy, är piggare och magproblemen är fortfarande puts väck. Det är något av en ”Jesusgrej”.

En brödkaka med fint fullkornsnamn innehåller runt arton sockerbitar. Det tåls att tänkas på, även om man älskar bröd men samtidigt känner sig lite svullen om magen ganska ofta. Idag käkar man inte kyckling med pasta, man käkar pasta med kyckling. Och glömmer någonstans bort att människan blev fet först när vi ”uppfann” det vita mjölet och sockret.

Appropå pasta med kyckling:

När jag gjorde ett besök på IKEA's restaurang så fanns där skålar med pastapennor och kyckling till det facila priset om 55 kr. Skålen var rätt liten, och den innehöll väldigt lite pasta (självklart, eftersom skålen var liten), och ovanpå låg 3 st pinnsmala (verkligen smala!) kycklingbitar. Ville man ha sallad till kunde man köpa en av skålarna bredvid för 10 kr. Alltså, för totalt 65 kr... fick man nästan ingenting, det fanns ju närmast ingen energi alls i skålen!  Och ändå var den odiskutabelt största delen "rent socker" (från pastan). Jag undrar VEM som köper dessa skålar?  Förmodligen någon som vill vara hungrig ganska kort därefter. Inte är det särskilt "ekonomiskt" heller - måste ju platsa någonstans bland den dyraste mat man kan köpa kontra energiinnehåll.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar