Visste du att det också finns
nyckelhålsmärkta tårtor från Delicato?
nyckelhålsmärkta tårtor från Delicato?
Jag råkade snubbla över en annons för Viktklubb.se. Det är nästan så jag tror att de har anlitat samma reklambyrå som Delicato, eller så råkar man bara ha samma humor. Det står ju faktiskt LITE paj, vilket ju faktiskt rimmar med Viktklubbs "enkla kalorimatematik". Det vill säga - svält - för att gå ner i vikt.
Heavy stuff
Det går inte att se på bilden ovan, men längst ner står det finstilt "I samarbete med Karolinska Institutet". KI uppger sig vara ett av världens ledande medicinska universitet, och i Sverige står det tydligen för 40% av den medicinska akademiska forskningen. Sedan 1901 utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin. De säger om sig själva med ren reklambyråformulering:
Med vår nära relation till hälso- och sjukvården, väl utbyggda infrastruktur och starka ekonomiska bas har Karolinska Institutet de bästa förutsättningar för utbildning och forskning av högsta kvalitet.
Karolinska Institutet verkar alltså vara riktigt "heavy stuff". Med det som bakgrund kan jag inte förstå hur de kan skämma ut sig genom att vara "samarbetspartner" med Viktklubb.se, ni vet - "klubben för vanlig mat med balans i energiintaget".
Resultatet
Resultatet av de 5 första åren med Viktklubb.se resulterade i 340.000 betalande medlemmar, men bara totalt c:a 1100 st (0,3%) nådde målet på 5-10% viktnedgång inom 6 månader, vilket bara är hälften av de c:a 4200 som enligt Viktklubb själva kunde anses vara "aktiva" medlemmar under dessa 5 år. 5-10% viktnedgång är 4-8 kg vid en startvikt på 80 kg.
I september 2011 säger sig Viktklubb ha 350.000 medlemmar, och uppger att de sammanlagt gått ner 600 ton, vilket alltså ger en genomsnittlig viktnedgång på 1,7 kg. Vektklubb.no, den Norska motsvarigheten, har efter 5 år och 195.000 medlemmar gått ner 330 ton sammanlagt, vilket i snitt blir 1,7 kg per medlem. Inte särskilt mycket för att vara ett genomsnitt, men otroligt konsekvent genomsnittlig viktnedgång länderna emellan, eller hur?
På Viktklubbs hemsida stoltserar Professor Stephan Rössner från överviktsenheten på KI, och kan ni tänka er - man har lyckats få med hans berömda hallonbåtar för att symbolisera sötsug.
Viktklubbs medlemmar tycker att frestelser och sötsug är det mest frustrerande med viktminskning. Läser man vidare bland de "alternativa godsakerna" så består de mest av sött, sött och sött, så det är väl inte konstigt att man tycker att sötsuget är ett problem! Alkoholister och knarkare ska hålla sig borta från just alkohol och knark, och de som har problem med sötsug ska inte stoppa något sött i munnen alls... hur svårt kan det vara?
Samhällsvinsten
Nu råkar det ju vara så att det kan vara KI själva (genom Stephan Rössner?) som har startat Viktklubb tillsammans med Aftonbladet (största kvällstidningen, etc) som ett sätt att sprida viktnedgång via internet, till skillnad från annars där endast ett fåtal personer får "tillgång" till KI's (så kallade) expertis via besök hos dem.
Visst kan det vara ett experiment att se om det går att få folk att gå ner i vikt på distans, men i mina ögon har det mer ett kommersiellt upplägg, i rent syfte att tjäna pengar. Undrar hur inkomsten fördelas mellan Aftonbladet och Karolinska Institutet? I Norge drog man i alla fall in minst 70-80 miljoner kr på 5 år, och enligt uppgift var den norska viktklubben den största inkomstkällan efter annonserna för tidningen VG.
Samhällsvinsten av allt detta är mest bara tveksam. Det ju rätt dyra kilon totalt sett för de 1100 som nådde sitt mål för viktnedgången.
Reklambyrån, igen
Viktklubb tycker själva att de fyller en nisch där landstingssjukvården inte kommer åt och svamlar vidare om att övervikt är ett jätteproblem, köerna är långa och påstår att de kan hjälpa betydligt fler än vad vårdcentralerna kan ta emot. Det låter som att köerna ringlar långa utanför varje vårdcentral, men allt känns mest bara som en reklambyråformulering. Som du läste ovan så har de ju haft råd att anlita en sådan.
Viktklubb har fått konkurrens
Samhällsvinsten av allt detta är mest bara tveksam. Det ju rätt dyra kilon totalt sett för de 1100 som nådde sitt mål för viktnedgången.
Reklambyrån, igen
Viktklubb tycker själva att de fyller en nisch där landstingssjukvården inte kommer åt och svamlar vidare om att övervikt är ett jätteproblem, köerna är långa och påstår att de kan hjälpa betydligt fler än vad vårdcentralerna kan ta emot. Det låter som att köerna ringlar långa utanför varje vårdcentral, men allt känns mest bara som en reklambyråformulering. Som du läste ovan så har de ju haft råd att anlita en sådan.
Viktklubb har fått konkurrens
Viktklubb blev utsedda till Sveriges bästa bantarsajt 2010 av tidningen Internetworld, på plats 27 av sveriges 100 bästa sajter. Men, Googlar man "Sveriges allra bästa viktminsknings sajt" (som de benämner sig själva på sin sajt) så hittar man Viktklubb på första träffen, som andra träff kommer - Kostdoktorn! Tar man däremot bort ordet "allra" och söker på "Sveriges bästa viktminsknings sajt" så får man som första träff Kostdoktorns sida för vetenskapliga studier på lågkolhydratkost, och som andra träff Kostdoktorns sida för allt om viktnedgång.
Häpp!
Häpp!
Medlemstakten avtar
Tänkte du på antalet medlemmar ovan? Viktklubb hade 340.000 medlemmar vid 5 år, och de senaste 3 åren har de bara ökat med 10.000 till 350.000. De 10.000 lär inte ha påverkat den genomsnittliga viktnedgången med 1,7 kg nämnvärt. Särskilt inte som det "statistiskt" sett bara är ett 30-tal av dessa 10.000 som har gått ner i vikt.
Ett döende koncept med dödsryckningar
Konceptet verkar vara på utdöende med tanke på den dåliga medlemsökningen. Precis som tallriksmodellen de rekommenderar. Viktklubb har börjat Google-annonsera med rubriken "LCHF kost". Det om något, måste väl vara en dödsryckning?
Ett bättre och gratis alternativ för viktnedgång
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar