2009-02-12

Skriv på Camillas Matuppror!

Namninsamlingen pågår för fullt! Fredagen den 13 februari 2009 kommer Camillas Matuppror att överlämna mer än 38000 namnunderskrifter till bl.a Jordbruksminister Eskil Erlandsson. Till detta ska läggas tidningen Lands insamling av över 24000 namnunderskrifter från sina läsare!

SKYNDA DIG att sprida länken till Matupprorets hemsida - och fler underskrifter!


Upprorisk och matsmart

Det här vill jag

  • att vi prioriterar närproducerad/-lagad mat inom skola, vård och omsorg framför industrimat (t ex cook chill)!
  • att livsmedelsindustrin prioriterar råvaror framför onödiga tillsatser (t ex smakförstärkare och transfetter)!
  • att dagligvaruhandeln prioriterar naturlig hantering av mat framför industriell (t ex gasning av köttfärs)!

Det här är mina mål för 2008

  • minst 100 000 namngivna svenskar som står bakom mitt uppror!
  • förmedla minst 20 konkreta tips till media om missförhållanden när det gäller mathanteringen inom vård, skola och omsorg i Sverige!
  • konkret engagera så många individer, organisationer och journalister på så många orter som möjligt i kampen mot industrimaten!



Det kan låta blåögt och omöjligt, men fungerade när det gällde » skolmaten i min kommun. Nu vill vi att även våra äldre ska få äta mat som de känner igen, som är färsk och som både smakar och luktar gott. Maten är inte sällan den enda glädjen många äldre har kvar. Tillsammans med andra eldsjälar på min ort skapar jag opinion för närlagad mat, istället för den smaklösa industrimat kommunen egentligen vill fatta beslutat investera i.

Många tycker att vi borde gå vidare och skapa debatt kring industrimaten i hela landet. Därför skapades denna sida, så att du kan markera att du håller med mig. Jag brinner för det här och med ditt stöd skall jag försöka nå resultat.

Tipsa gärna omgivningen om matupproret, så att fler får chansen att ta ställning! Ju fler vi är som gör gemensam sak, desto svårare blir det för politiker och andra ansvariga att driva utvecklingen i en riktning som få önskar.


3 kommentarer:

  1. Matupproret sprider sig runt om i landet. Inte minst ska vi ära denna unga kvinna också - Tina i Jämtland!

    www.mommo.se

    SvaraRadera
  2. Upptäckte att jag hade stavat fel i web-adressen.

    Skall vara:
    www.momma.se

    SvaraRadera
  3. Hela "Dalaupproret" åkte till Stockholm med Matupproret...

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33557&a=1443151&lid=puff_1443151&lpos=lasMer

    SvaraRadera