2010-02-27

Mer grönsaker än någonsin!

Anna J.D. Jacobsson skriver idag på sin blogg; En dietists klagan. Ett litet citat:

Faktum är att jag nog äter mer grönsaker nu än innan jag lade om kosten

Jag har själv aldrig varit så mycket att äta för grönsaker, utan mest "kolhydrater" med någon köttbit som förmodligen oftast kallas köttbulle, eller kanske en kycklingbit. Fisk har varit mer eller mindre helt frånvarande på matsedeln.

Sedan starten med LCHF så har både grönsakerna och fisken gjort stort (större...) inträde på menyn. Och det är faktiskt rätt gott, till skillnad mot vad jag tyckte om dem förut.

Jag tror att samma förhållande gäller för de flesta som börjar med LCHF-kost?  Detta bör vara glädjande nyheter för dietisterna!  De proklamerar ju stora mängder (volymer) grönsaker, för de är ju så fruktansvärt nyttiga!  Massor av vitaminer och mineraler!  Det de oftast glömmer att påpeka är att man måste äta sådana mängder att man fort blir trött på dem, om man ska ha någon större nytta av mängden vitaminer och mineraler man får i sig (även om de förstås ger ett "tillskott"). Det känns mest som att man ska äta dem för volymens = mättnadens skull.

Nu äter jag dem dels för att jag ibland ska få något mer att tugga på, och dels något mer som kan sumpa upp smöret eller såsen från tallriken...energin får ju inte gå till spillo!  ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar