2010-02-25

Fetare skolmat i Skaraborg?

En artikel i ATL:

Föräldrar i Skaraborgsområdet kräver att fetare mat serveras i skolbespisningarna.

På tisdagen träffade ett föräldranätverk kostcheferna i Skaraborg. Syftet med mötet var att förmå skolmatsansvariga att även servera feta mejeriprodukter. För närvarande är det lättprodukter som lättmjölk och lättmargarin som erbjuds eleverna, rapporterar Sveriges Radio Skaraborg.   

Och vad var det mer som hände tisdagen 2010-02-23?  Jo, Kostdoktorn föreläste på Högskolan i Skövde, jag skrev om det för två veckor sedan.

Smart drag av Kostdemokrati Skövde att ha möte med kostcheferna samma dag. Tydligen råder det delade meningar mellan Kostdemokrati Skövde och Kostcheferna/dietisterna huruvida den serverade maten innebär några "risker" för barnen. Undrar nu om kostcheferna fick sig en tankeställare efter Andreas Eenfeldts (Kostdoktorns) föreläsning som de var inbjudna till?  För jag hoppas verkligen att hela bunten var där?!

Det måste ju vara en mycket märklig situation som kostcheferna befinner sig i; man försöker följa Livsmedelsverkets riktlinjer för skolmat ("de bör ju veta hur det ska vara") och sen sitta och lyssna till Kostdoktorn som totalt sågar den (obefintliga) "vetenskapen" som Livsmedelsverket stödjer sina riktlinjer på...

Att det inte skulle finnas förvaringsmöjligheter för produkter med olika fetthalt låter som en dålig ursäkt. Jag måste citera kommentarerna hos Matfrisk som också skrev om artikeln i ATL:

Vilket tar mest plats, två liter lättmjölk - eller 1 liter lättmjölk och 1 liter helmjölk?

1 kommentar:

  1. Ja, så här verkar det se ut i hela landet. Varför just nu? Dessa usla kostråd har ju funnits länge, det har endast serverats kolhydratrika mellanmål och luncher på skolor och dagis, nu drar de dessutom ner på allt fett som det nu pratas om att det inte är farligt. Vi föräldrar har skrivit på protestlistor angående detta, men vi har ej fått ngt gensvar alls. Det fortsätter i samma takt. Jag blir heligt förbannad över att jag inte ska få bestämma vad mitt barn ska få till mat. Hjälper ju inte att jag försöker dra ner på kolhydrater här hemma. den här debatten måste nå ut nu!

    SvaraRadera