2009-08-25

Varför var jag inte mera kritisk...? (Dr. Åsa)

Dr Åsa på SVT2 handlade ikväll om placebo. Dr. Åsa gjorde ett placebotest med 4 stycken "patienter".

När Åsa efteråt avslöjade att det bara var en placeboeffekt, så säger en av deltagarna följande (med viss reservation att jag inte citerar helt korrekt)

...jag lyssnade noggrant på alla fakta som kallades för fakta...

...varför var jag inte mera kritisk...!

Hm, ja - varför inte vara lite mer kritisk... fast å andra sidan; hur lätt är det att vara kritisk om man t.ex inte har kunskap nog?

Ta t.ex främst diabetiker och överviktiga; det finns ju ett nästan oöverstigligt behov av att "utbilda" dessa i vad som egentligen händer. Främst diabetiker har ju fått ändrade kostråd genom åren, och vissa har nästan strukit med på kuppen när en del av insulinet har dragits in och fått rådet att "ät mer potatis"(!). Såvida inte den större delen av läkarkåren helt vänder på en femöring så kommer dessa "grupper" ha en fortsatt svår framtid.

De behöver utbildas så de kan kritisera den märkliga behandling och de sockerstinna råd de får.


Nyttan med konferenser
Vid en LCHF-konferens i Stockholm våren 2008 diskuterades statiner och dess verkan. Den allmänna uppfattningen bland både föreläsare och publiken var att statiner är av ondo.

En i publiken påstod att han låg nära att få statiner utskrivna av sin läkare och undrade vad han skulle göra - ja, för han skulle ju få statiner! Huva! Andreas Eenfeld alias Kostdoktorn svarar då rappt: Du behöver ju inte göra som din läkare säger!

Jag har efteråt tänkt på hur det gick för den här mannen i publiken. Det framgick inte huruvida han åt LCHF-kost eller inte, men man kan ju hoppas att konferensen gav mersmak och att han inte tog emot statinerna och istället började äta sig till bättre hälsa.

Jag tror att informationssyftet med den konferensen var mer än väl uppfyllt. Vi var dock bara c:a 400 i publiken...

3 kommentarer:

  1. Jag är diabetiker sen 6 år tillbaka och lchf-kostätare sen 1 månad tillbaka. Läste boken Diabetes.inte av Lars-Erik Litsfeldt och den förändrade min syn på mig själv och min diabetes. Förbannad på alla dess "dödliga" kostråd jag fått av diabetsvården. Fy fan, säger jag bara.
    När jag hade läst ut boken tog jag ett aktivt beslut att själv känna vad som är bra för min kropp och inte. Kolhydrater höjer mitt blodsocker och gör att jag mår dåligt. Varför ska jag då stoppa det i min kropp?
    Lchf har förändrat mycket i mitt liv.
    Blodsockret är numera stabilt. Inget mer skafferiletande efter måltiderna, mätt och belåten och vikten har börjat krympa och framförallt så är humöret på topp.
    Jag ser bara positiva effekter av lchf-kost.

    SvaraRadera
  2. Och så har vi lärt oss att lyssna på doktorn för doktorn har rätt...!?

    SvaraRadera
  3. Vipsan; grattis till ditt nya liv! Visst är det en skön känsla när man har läst en bok som fullkomligt tar en med storm...?

    Monica Hansen; haha! Med vissa mer "moderna" undantag, förstås! (Dahlqvist/Eenfeld mf.l)

    SvaraRadera