2012-09-03

Keso - den nya bristvaran?

Artikel på Sveriges Radio om Kesobrist.

– Det stämmer att vi har en brist eftersom efterfrågan ökat så pass mycket de senaste åren. Vi hinner inte producera tillräckligt. LCHF och GI-dieten är loket i den här konsumtionen och det är en väldig peak just nu för hälsa, säger Arlas PR-chef Inger Söderlund.

100 g keso innehåller:
  • 12 gram protein (52 E%)
  • 2 gram kolhydrater (9 E%)
  • 4 gram fett (39 E%)
  • Fettkvoten är låga 0,28 (bör vara över 1)

Keso ensamt kan knappast anses vara LCHF. Ovanstående kompletteras t.ex uppskattningsvis med över 50 gram creme fraiche (du får räkna själv) för att vara LCHF.

Vem äter så stora mängder keso så att det uppstår kesobrist?  Inte är det väl de som äter LCHF-kost?  Eller är det bara ett PR-trick från Arla som hemskt gärna rider på mediaintresset om man nämner "LCHF"?

2 kommentarer:

  1. Om jag utgår ifrån mig själv som inte går på någon LCHF diet så äter jag väldigt mycket Keso just för att det år så protein-rikt och nyttigt samt gott och lätt att varva med bär och annat eftersom det är så pass naturellt i smaken, och det hjälper mig då givetvis mycket eftersom jag tränar väldigt mycket.

    Jag tror att väldigt många hinkar i sig keso på grund utav träning, inte bara LCHF.

    SvaraRadera
  2. Fin blogg! :)
    Kolla gärna in min om du har lust,skulle vara kul :)

    SvaraRadera