2011-01-09

Generell sockerskatt i Vasabladet

Bra ledare i Vasabladet som uppmanar till generell sockerskatt, istället för godisskatt.

I ledaren finner man även uppgifter som säger att de finländska mejeriernas statistik visar på ökad smörkonsumtion med sex procent under 2010. Första gången på 40 år som det ökar! Efterfrågan på lightprodukter där fettet minskats och ersatts industriellt, har minskat.

Ytterligare glädjande nyheter:

Samtidigt vänder allt flera finländare ryggen mot de statiga hälsoråden. Bantningsmetoder kommer och går, men nu handlar det inte om enstaka metoder utan om ett grundläggande synsätt på vad som är hälsosamt och ohälsosamt. Det finns så många som framgångsrikt har gått ner i vikt och behållit viktminskningen med lågkolhydratdieter att man inte kan ringakta deras erfarenheter. 

.

5 kommentarer:

  1. Hej.
    Du hade skrivit i min blogg. Jag vill bara svara på din komentar. Mitt socker är mycket bättre och inte alls högt hela tiden, men jag har alltid har ett ostabilt socker eller diabetes över huvud taget. Plus att min kost redan är ändrad och jag äter inte så mycket potatis, ris, pasta, bröd och godis o andra sötsaker.

    SvaraRadera
  2. Hej Madelen! Roligt att du hittade hit! Innebär detta att du redan äter LCHF-kost eller försöker du bara hålla igen lite på kolhydratskällorna?

    SvaraRadera
  3. Jag går inte efter någon kost utan jag har bara ändat lite för att jag vill.

    SvaraRadera
  4. Men du är ju på bra väg! Dra ner på kolhydraterna ännu mer, de man får genom ovanjordsgrönsaker räcker gott, och/eller kanske mjölkprodukter. Ät mer fett så du blir mätt! så ska du se att det gör susen på det jojjande blodsockret!

    SvaraRadera
  5. Ska det finnas alkoholskatt ska det finnas sockerskatt !! Min åsikt.

    SvaraRadera