På Aftonbladet finns en sektion med rubriker från SvD Näringsliv. Undrar vem som satte rubriken? Aftonbladet eller SvD?
”McDonaldsmaten är för fet för OS”
När Jacques Rogge omvaldes till president i IOK för fyra år sedan var arbetet mot fetma en hörnsten i hans kampanj. Man undrar vems agenda han tillhör...? Han ser Mc Donalds och Coca Colas utveckling av lågkaloriprodukter som ett bevis på att företagen tar sitt ansvar för folkhälsan på allvar....
McDonaldsmaten anses som fet av rubriksättaren - när det kanske i själv verket är överskott på kolhydrater (bröd och pommes) som är det stora fetmaproblemet, för att inte nämna läsken.
IOK bör skaffa sig egen kost- och hälsokunskap så de kan ställa de rätta kraven på sina sponsorer, om de nu är så omtänksamma om människors hälsa som de låter påskina. Att be sponsorerna själva göra något åt problemet lär inte leda någonvart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar