2009-09-28

Så ska EU stoppa barnfetman

Aftonbladet skriver idag om hur EU ska stoppa barnfetman. Man lanserar en eget webplats för ämnet och man tar hjälp av sagofigurer och kändisar.

Enligt ett pressmeddelande från "EU Healthy Eating Campaign" är 22 miljoner barn i EU överviktiga och 5 miljoner lider av fetma, och nu ska man ta tag i detta och reducera antalet överviktiga barn.

För mig verkar webplatsen inte riktigt färdig...

Några citat:

Some say an apple a day keeps the doctor away. I just think I'm worth it!

Tja, äpplen är ju riktigt smarriga, men frågan är om 10-15 gram socker i blodet verkligen håller doktorn borta? "Bara för att man är värd det". Och hur snabbt blir man hungrig - igen - när blodsockret sjunker?

Ostslogan är ju under all kritik. Vad syftar man på för ost, egentligen? Den kan väl knappast räknas som ätbar i alla fall. Undrar hur mycket tillsatser det är i osten om den har olika färger?

We cheeses come in all shapes, colours, types and tastes. I'm one of the low fat guys that's why I can't float when I go swimming

Mjölkslogan har ju i alla fall ett uns sanning i sig...

There is nothing like the feeling of fresh, milk in the stomach. It's Milk-i-licious!

Tror du att EU lyckas?!

Personligen ser jag det som en reklamkampanj för kolhydratsindustrin. Jag ser dock inget om margarin...? Det hade jag nästan förväntat mig.

VAR ÄR DET MÄTTADE FETTET?!

Fettfri ost räcker inte långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar