2010-05-06

Extrem kolhydratkost

SBU:s rapport har kommit; det kan man inte ha missat...?

En av SBU:s slutsatser:

Det saknas studier för att bedöma långtidseffekterna av mer extrem lågkolhydratkost med högt fettintag, såsom LCHF-kost. Säkerhetsaspekterna blir därför särskilt viktiga vid klinisk uppföljning av de personer som själva väljer extrem lågkolhydratkost.

Det jag vill kommentera är just orden "mer extrem lågkolhydratkost". Vad är då tallriksmodellen, eller nästan vad som helst som inte faller under begreppet LCHF?

Använder "de" begreppet extrem lågkolhydratkost" så tycker jag att "vi" kan använda begreppet "extrem kolhydratkost"!

Just ordet "extrem" ser jag som väldigt negativt i det här fallet och jag är säkert inte ensam om detta, särskilt inte om det är en diabetiker som följer de fettsnåla kostråden som läser det. Man försöker smutskasta lågkolhydratkosten utan att ha något fog för det man säger. För att spä på osäkerheten kring den "extrema" lågkolhydratkosten drar man till med ordet "säkerhetsaspekterna" för att låta påskina att det inte är säkert med LCHF.

Vilka är "säkerhetsaspekterna" som blir så viktiga?

2 kommentarer:

  1. Jag säger att LCHF är en extremt nyttig kost för oss diabetiker.

    SvaraRadera